*

havaintojamatkanvarrelta

8000 kilometriä Afrikan maanteillä – mitä opin?

  • 8000 kilometriä Afrikan maanteillä – mitä opin?

Afrikan tutkimusmatkamme on nyt kestänyt puolisentoista kuukautta ja kilometrejä Kapkaupungista Tansanian Dar es Salaamiin - jossa tätä kirjoitan - on kertynyt noin 8000. Maita matkan varrelle on osunut kuusi: Etelä-Afrikka, Namibia, Botswana, Sambia, Malawi ja Tansania. Jotainhan tästä savotasta on väistämättä oppinut. Mietitäänpä mitä.

Ennen tätä ensimmäistä matkaani Afrikkaan koko manner oli mielikuvissani äärimmäisen korruptoitunut paikka. Ehkä suurin tähänastisen matkan yllätys liittyy juuri tähän ennakkokäsitykseeni. Ei se näemmä olekaan sitä, ainakaan ruohonjuuritasolla. Rajojen ylittäminen ja viranomaisten – poliisin tarkastuspisteitä Afrikan maanteillä on sivumennen sanoen suorastaan koomisen tiheässä – kanssa toimiminen on ollut suorastaan hämmentävän helppoa. Lahjuksia ei ole pyydetty eikä maksettu. Raja-asemilla ei ole tarvinnut pahemmin vääntää.

Melkoinen yllätys, semminkin kun vertaa toimintaa vaikkapa entisten Neuvostotasavaltojen rajanylityksiin, joista niistäkin on kertynyt kokemuksia viime vuosilta. Pääosa Afrikan tullimiehistä on ollut paljon ammattimaisempia ja ystävällisempiä kuin heidän itäeurooppalaiset, ja osin keskiaasialaiset kollegansa. Tosin mitä kauemmas Etelä-Afrikasta matka on edennyt, sitä alkeellisempaa on tullitoiminta ollut. Muutamalla viimeisellä rajalla kirjanpito on tehty käsipelillä suureen vihkoon. Tietokoneitakin tullitoimistoissa näyttää olevan, mutta niitä ei jostain syystä käytetä. Aikaa palaa.

Infrastruktuurin kuten teiden taso on vaihdellut maasta ja alueesta toiseen. Yleisesti ottaen tiet ovat olleet kuitenkin paremmassa kunnossa kuin olisin niiden olettanut olevan, vaikka satunnaisiin huonompiinkin pätkiin on toki törmätty. Kertaakaan ei ole kuitenkaan tarvinnut kääntyä takaisin etsimään korvaavaa reittiä muualta. Yllättävä positiivinen havainto oli myös esimerkiksi hanaveden laatu Etelä-Afrikassa ja Namibiassa. Sitä nimittäin voi juoda. Joinkin. Enkä kipeytynyt. Enpä olisi tätäkään ennalta uskonut.

Toisaalta infrassa on myös osin pahoja puutteita. Esimerkiksi Botswanassa sähköt olivat poikki tämän tästä. Joskus koko kaupunki saattoi olla pimeänä. Kun sataa, sähköt menevät poikki, meille itsestäänselvyytenä kerrottiin. Kännykkäverkot toimivat myös aika epävarmasti eikä kenttää paikallisilla liittymilläkään aina ole. Suomalainen Soneran liittymä on kaikissa maissa verkon kuitenkin löytänyt, sikäli kun jokin sellainen on kyseiseltä alueelta ollut löydettävissä. Wifi-verkkoja on löytynyt useammasta paikasta kuin olisin niitä uskonut löytyvän. Myös niiden toiminta on tosin aika hidasta ja epävarmaa. Vaikkapa liikkuvan kuvan katselemisesta on näitä verkkoja käyttäen turha haaveilla.

Jos eri maiden infrastruktuurit ovat olleet jossain määrin erilaiset, ovat niitä olleet myös maiden asukkaat. Matkan varrella kohtaamamme ihmiset eivät suinkaan ole olleet asenteiltaan ja luonteeltaan yhtä afrikkalaista massaa. Selviäkin eroja on ollut. Toki tällainen matka on aina vain pintaraapaisu, mutta joitain yleistyksiä rohkenen silti tehdä. Eteläafrikkalaiset ja namibialaiset olivat sangen varautuneita. Toisaalta näissä maissa homma, olisi se sitten mikä tahansa, toimi lähes länsimaisen logiikan mukaisesti.

Botswanassa taasen oltiin laiskanpulskeita eikä homma oikein näyttänyt toimivan. Malawissa porukka oli kovin hymyileväistä ja iloista. Luonnonlapsia. Tansaniassa mukaan on tullut jonkinlainen aggressiivisempi vivahde. Ihmiset eivät enää hymyile niin paljon, mutta huutelevat esimerkiksi teiden varsilla kaikenlaista (josta ei saa selvää). Varsinaisia vaaranpaikkoja ei tosin täälläkään ole ollut.

Vaan ei tämä tähän jää. Jos kaikki menee suunnitellusti ja kuu on Afrikan taivaalla oikeassa asennossa, on tarkoitus ajaa auto ihan päätyyn asti. Seuraavana vuorossa on Kenia, jonka jälkeen reitti vie läpi Etiopian ja Sudanin päättyäkseen Välimeren rannalle Egyptiin. Jo taitettu matkareitti selviää oheisesta kartasta.

Seikkaperäisempiä raportteja ja yleisempiä mietteitä matkan varrelta voi seurata edelleen matkablogistani osoitteessa www.rantapallo.fi/havaintoja. Myös Facebook-sivu päivittyy. Sen osoite on: www.facebook.com/havaintoja.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat